27 maj
Idag har vi äntligen varit på vårat efterlängtade möte med Helén Tovinger! Hon fick se vår projektplan och därefter gick vi ner lite mer på djupet i vår idé - vad vi hade tänkt oss och hur vi hade tänkt att genomföra det hela. Hon var väldigt positiv och gav oss väldigt bra tips och vägledning för att verkligen få fart på det.
- Fick nummer till intresserade sponsorer, även hur vi skulle få andra företag att nappa.
- Tips om hur vi skulle kunna få allt att rulla på bättre.
- Fixa en handledare som vi kan vända oss till.
- Bli mer påstridiga vad det gäller att få folk att haka på: "Går ni inte med gratis så är vi inte intresserade av er hjälp."
- Att fastställa de största sakerna så fort som möjligt. Så som datum, artister, osv.
Vi begav oss därefter till Sparbanken som Helén hade tipsat oss om. Där kunde vi få hjälp med sponsring och även kunna öppna ett konto till arrangemanget som all sponsring och eventuell donering kan sättas in på. Dock fanns ingen personal där som kunde hjälpa oss men vi kunde komma efter torsdag nästa vecka.
Efter sparbanken gick vi till Turistbyrån där "innerstadsföreningen" skulle befinna sig. Det var dem man skulle prata med om man ville ha hjälp med sponsring, vilket vi ville. Tyvärr fanns det ingen personal inne där heller så vi fick ännu en gång boka ett möte. Vi fick namn och nummer som vi ska ringa upp imorgon hade vi tänkt.
Därefter gick vi till Falkhallen för att prata med Magnus Bergman (ansvarig för alla lokaler) och sätta datum på arrangemanget. Han kunde dock inte lova oss det datumet vi ville ha men vi får reda på om vi får det nästa vecka. Men än så länge har vi 12 mars som preliminärt datum. Även den 11 och 13 för att rigga upp och ner.
Vi har även lite funderingar på att byta välgörenhetsorganisation. Att istället för att skänka pengarna till SOS Barnbyar skänka dem till Unicef. Vi hade inte gjort någon djupare research utan tog SOS Barnbyar för att det är välkänt och riktar sig mot barn, men det gör Unicef också och i större skala, de sysslar med alla möjliga frågor både genom att hjälpa människor direkt men även politiskt. De kämpar för framtiden. Även om SOS Barnbyar gör ett jättebra jobb med sina barnbyar känner vi att vi hellre vill kunna berätta lite om olika problem som Unicef försöker bekämpa, som fattigdom, aids men även barn i krig, könsstympning och rättigheter. Det känns bredare och dessutom kan man hos Unicef starta en insamling med ett eget SMS-nummer dit man kan skänka pengar genom telefonen och det känns ju som en väldigt bra grej. I så fall kunde vi påbörja insamlingen ganska tidigt, ha en facebookgrupp och så kunde man få sms:a under galans gång också. Så det lutar mot det men vi ska prata igenom det mer imorgon!
Ifall vi ska köra på "afrika-tema" så har Annika gjort loggor:
Det var det vi hann med idag och är väldigt nöjda och fortfarande saaanslöst taggade!
7 maj
Denna blåsiga och gråa fredag har vi använt till att ge ut våra första projektplaner! Vi har pratat med bland annat Kicks, Vero Moda, Ica och Intersport. Ingen utav de butiksansvariga fanns på plats men Ica gav ändå positiv respons. På måndag ger vi oss ut igen och hoppas på ännu mer fin respons :)
Update: Vi har även fått svar från Juliete att om inget ändrar sig så vill de gärna spela! :D Funkenstein ska ge svar i helgen.
5 maj 2010
Då har vi äntligen börjat komma igång! Efter en otroligt skön start med gratis lokal och stöd från vuxenskolan bland annat började vi sätta igång med projektplanen som vi ska ge ut till olika företag för att intressera dom för sponsring. Den ser ut så här:
Mission: SAVE THE WORLD
Ett projektarbete av Kimmie Winroth & Annika Marmén
Vi går båda andra året på estetiska linjen med inriktning musik på Falkenbergs Gymnasieskola. Som musikelever får vi ta del av den nybyggda Falkhallen som vi har äran att ha som granne. Vi har redan hunnit göra några musikaliska projekt i den så kallade ”blackboxen” som har fungerat fantastiskt bra. Sedan dess har Kimmie, som planerar en framtid inom arrangemang och festival, tänkt på vad man skulle kunna sätta upp och få lyckat i blackboxen. Därav kanske arrangera något som Falkenberg inte har sett tidigare. Det var då idén att arrangera en välgörenhetsgala uppstod. Hon tog idén till Annika som också är intresserad av ungdomsarrangemang som hakade på direkt. Tillsammans började vi spåna på projektet och märkte att det här skulle kunna bli något riktigt, riktigt bra. Vi har nu valt att kalla galan för Mission: Save The World.
Mål/Syfte
Det finns flera mål med Mission: Save The World. Syftet är att ge de ungdomar som medverkar och som besöker galan en minnesvärd och rolig kväll och samtidigt ge dem chansen att bidra till en bättre framtid för ett annat barn. Det är svårt att som ungdom betala 100 kr i månaden för att vara fadder eller skicka in pengar på internet, men att betala ett vanligt pris för inträde till en stor spelning är varken krångligt eller dyrt.
Vi vill också anordna en kväll som inte bara är en konsert, som inte bara är en dansuppvisning och som inte bara är ett dansgolv. Vi vill nå ut till och föra samman alla ungdomar. Att samtidigt få veta mer om och bidra genom SOS Barnbyar gör detta till en gala som når ut till alla. Till funkgitarristen på Tångaskolan, till jazzdansaren som går turismlinje och till barnet utan framtidsutsikter i ett u-land.
Oavsett hur mycket pengar vi i slutändan kommer att kunna skänka till SOS Barnbyar så vill vi öppna ungdomars ögon för välgörenhet och musik samt inspirera andra ungdomar till att arrangera liknande kvällar i framtiden.
Beskrivning
Tanken är att galan ska rikta sig till ungdomar från nionde klass upp till trean på gymnasiet inom Falkenberg och kommer alltså att utspela sig i blackboxen i Falkhallen i Mars 2011. Vi kommer vara konferencierer och leda hela galan samt presentera akterna. Vi kommer även att mellan akterna prata om vårt projektarbete och SOS Barnbyar, och visa bildspel och klipp från barnbyarna på en duk bredvid scenen med hjälp av en projektor som finns installerad. Förutom dansinslag kommer väl utvalda halländska band att spela, mest inom genrerna pop/rock/indie. Vi ska även satsa på att ha med en lite mer etablerad artist som dragplåster. Vi kommer ha fikaförsäljning på andra våningen och det kommer också att pågå ett lotteri, en lott kan förslagsvis kosta 10 kr och man kan då vinna ett presentkort hos olika butiker i Falkenberg. Vid 23:00 är själva galan slut. Då förvandlas publikområdet till ett dansgolv och unga, duktiga DJ’s kommer att spela musik. Dansen kommer pågå till ca 01:00.
Vi kommer ha förköpsförsäljning av biljetter veckan innan galan och kommer då åka ut till samtliga högstadieskolor (Söderskolan, Västhavsskolan, Apelskolan, Tångaskolan, Tullbroskolan) för att informera nionde klassare om SOS Barnbyar och vår gala. Vi kommer även att sitta på gymnasieskolan i 3 dagar före galan. Vi kommer ha ett erbjudande att en lott ingår om man köper biljett via förköp. På det sättet kan vi locka fler till att köpa biljett via förköp (vilket alltid känns tryggare) och att komma tidigare under kvällen och inte bara när det är dansgolv.
Tidsplan
Någon exakt tidsplan är inte satt och inte heller datum för arrangemanget, men vår plan är att ha allting planerat - som vilka företag och studieförbund som ska hjälpa oss, samt datum bokat - innan sommarlovet så att vi kan börja planera själva kvällen och förarbete noggrannare under höstterminen. Alla band och medverkande måste vara satta minst 8 veckor innan galan.
Finansiering
Reseersättning till band
Ljud och ljus Mickpaket, ljudtekniker och ljustekniker 8500 kr
Vakter Securitas
Tryckta affischer, flygblad,biljetter, t-shirts
Fika
Presentkort till utlottning
Volontärer
Vår plan är att få lokalhyra, ljud och ljus, marknadsföring, reseersättning till medverkande och hyra av vakter sponsrat samt använda oss av volontärer. På det sättet kan alla pengar vi får in från biljettförsäljningen gå direkt till SOS Barnbyar vilket ger besökarna en större känsla av att de bidrar till något. Dessutom slipper vi oroa oss över att biljettförsäljningen måste gå jämt upp med andra kostnader.
Ju mindre kostnader för själva galan – desto lägre biljettpriser kan vi ha.
Ju lägre biljettpriser vi kan ha – desto fler kommer.
Ju fler som kommer – desto mer pengar kan vi skänka till SOS Barnbyar.
Falkhallen rymmer 500 personer och vårt mål är att få 250 betalande (inte medverkande) besökare. Om vi lyckas med detta med biljettpris 60 kr kommer vi att kunna skänka 15 000 kr eller med biljettpris 70 kr som minst 17500 kr.
Kimmie Winroth tel: 0709 23 82 64
Annika Marmén tel: 0735 32 80 09
Vi hade tänkt att börja ge ut den direkt men eftersom att Kimmie är sjuk så skjuts det antagligen upp några dagar, vilket ändå inte skulle göra så mycket. Känns bra att vi är så tidigt ute!
Kimmie har även börjat ringa bokningsansvariga för lite större och mer etablerade artister i hopp om att någon ska nappa på att vara headliner. Johan Örjansson var lite tveksam, vi skulle höra av oss efter sommaren när hans turné var slut. Men han gillade idén och skulle absolut tänka över det. Vi har många andra på g och hoppas att det är någon som fastnar för idén och kan vara ett riktigt dragplåster.